Gemeente deelt 1e ideeën voor de verkeersinrichting Amsteldijk-Zuid

De Dijkverbetering is een goed moment om met een frisse blik te kijken naar de verkeers-inrichting. Wat zijn de mogelijkheden om de dijk voor alle gebruikers veilig te houden, toegankelijk te houden en de maximale snelheid van 60 km en 30 km te realiseren? De gemeente heeft de 1e ideeën naar de Dorpsraad gestuurd. Lees meer.

De 1e ideeën voor de verkeersinrichting Amsteldijk-Zuid zoals de Dorpsraad deze van de projectleider de heer Leuven, ontvangen heeft.

 

“Zoals ik al eerder vertelde: Onze ontwerpruimte is beperkt. Het ontwerp lijkt sterk op de huidige situatie. Ik heb al een keer of wat gewaarschuwd voor te hoog gespannen verwachtingen…. Om mee te beginnen: Er zijn geen mogelijkheden om in te grijpen in de verkeerscirculatie. Daar is, gezien de wegenstructuur in Amstelveen oost, ook geen aanleiding voor. De buiten de bebouwde kom gelegen delen van de Amsteldijk hebben behoorlijk veel (venijnige) drempels en ook binnen de bebouwde kom tel ik een zestal. De bebouwde kom grenzen zijn duidelijk aangegeven. Een weldenkende bestuurder zal deze hordes niet nemen als dat niet noodzakelijk is. Overigens zijn we van plan om op het wegvak ten zuiden van Nes nog een aantal drempels aan te leggen op locaties waar geen woningen in de buurt staan.   

 

De verharding van de Amsteldijk ligt op grond van het waterschap. Aan de ene zijde staan bomen (mogelijk te vervangen) en aan de andere zijde wordt de verharding begrensd door eigendommen van bewoners. De aanwezige voortuinen lopen veelal steil af naar het polderniveau. Woningen staan vaak dicht bij de weg en zijn voor een deel gebouwd in een tijd dat er nog niet standaard een paalfundering werd toegepast. Met kans op schade ten gevolge van trillingen en zettingen als gevolg. Het exacte hoogteverloop van de weg en het trottoir is nog niet bekend. Dus hebben we het schetsontwerp alleen in het platte vlak getekend. Een uitwerking in 3-D komt in de voorlopig ontwerp of definitief ontwerpfase.

 

De bestaande verharding van de rijbaan is tussen circa 5,30 en 5,70 m breed. De praktijk leert dat hoe smaller een weg is, hoe langzamer wordt gereden. Uit de CROW-richtlijnen blijkt dat op wegen als de Amsteldijk zuid binnen de bebouwde kom en met een maximaal toegestane snelheid van 30 km/uur een wegbreedte van 4,80 tot 5,0 m het absolute minimum is. Twee elkaar tegemoetkomende vrachtwagens kunnen elkaar dan niet meer passeren en één moet de berm in of een uitrit of lege parkeerplaats zoeken. Maar met de gemeten aantallen vrachtwagens zal dat in de praktijk hoogstens enkele keren per dag voorkomen.

 

De huidige verharding bestaat uit asfalt met restanten van rode fietsstroken. Volgens de uitgangspunten van duurzaam veilig moet een 30 km/uur gebied worden verhard met elementverhardingen. Maar dat is in verband met de voorgenomen verhoging van de kruin van de dijk (en daarmee ook de weg) op wegbouwkundig vlak geen verantwoorde keuze. De ophoging heeft weinig steun van de opgehoogde bermen en de kantopsluitingen zullen gaan wijken waarna de klinkers hun verband verliezen. Er moet dus een asfaltverharding terugkomen. We denken na over gekleurd asfalt. Niet roodachtig, dat is voor fietspaden, maar donkerbruin. Wellicht is het haalbaar en wenselijk om een deel van de oppervlakte te voorzien van een structuur om het dwarsprofiel optisch te versmallen en een aparte ruimte voor de fietsers te suggereren. Volgens de verkeerskundige uitgangspunten horen binnen een 30 km/uur gebied geen fietsstroken.

 

Een logische maatregel is het vervangen van de bestaande cirkels op de weg nabij de aansluiting met de Kerklaan door een gestrate drempel. Al dan niet met 30 km/uur opritten. Verder kunnen wellicht nog een aantal drempels of een eenzijdige wegversmallingen worden toegevoegd. Bij het naderen van een versmalling trappen bestuurders vaak het gas in en focussen zich dan op het tegemoetkomende voertuig. Waardoor fietsers in de verdrukking komen. Ook over deze onderwerpen ga ik graag met de aanwonenden in gesprek.

 

In de afgelopen jaren zijn wensen van bewoners aan de gemeente overhandigd. En is al een aantal keren een reactie gegeven. Het is fysiek niet mogelijk het trottoir door te trekken omdat daarvoor de ruimte ontbreekt. Met het ophogen van de kruin van de dijk worden de mogelijkheden verder verminderd. Extra parkeerplaatsen, al dan niet paaltjes in de berm of het trottoir, andere lantaarnpalen en andere wensen gaan we inbrengen in het programma van wensen en eisen en bezien wat mogelijk is. Daarbij breng ik nogmaals in herinnering dat de grond van het waterschap is en de grondeigenaar ook in moet stemmen met aanpassingen.”

 

Vervolg

In de vergadering van 11-04 is het een agenda punt. Het voorstel is om in mei een openbare Info Avond te organiseren waar de gemeente haar ideeën presenteert en waar alle bewoners / gebruikers hun mening en ideeën kunnen inbrengen. De dijk is immers een beetje van ons allemaal.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

Wilt u op de hoogte blijven van alle nieuwtjes? Schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief.

Voornaam*
Achternaam*
Geslacht*
Postcode*
E-mail*